onsdag 20 juli 2011

LG Hom-Bot vs iRobot Roomba 534

Jag har under flera dagar testat två robotdammsugare. Dessa är iRobot Roomba 534 (min egen) och LG Hom-Bot (min brors). Det blev en intressant jämförelse. Jag köpte min Roomba 534 för ett år sedan - den var superny då - och den säljs fortfarande - faktiskt av fler återförsäljare än då. Jag skulle tro att mycket av grundtekniken i 534:an är densamma som i iRobots åtskilliga andra modeller (det där är en röra)

LG Hom-Bot kan man inte köpa i Sverige, men i Frankrike, t ex på radio- och TV-kedjan Darty, som f ö har ett fint stort utbud av robotdammsugare tillgängliga i sina retail stores. De har bl a en annan intressant konkurrent som heter Samsung Navibot, som däremot säljs i Sverige.

Mitt test nedan består helt enkelt av nedkastade plus och minus-anteckningar för de olika dammsugarna. Desto högre upp i listan, desto viktigare har jag ansett bristen/fördelen varit. I stort sett.

Slutsatsen är att jag föredrar LGn, eftersom den "helt enkelt fungerar", som man brukar säga. Den största nackdelen var att den stod och tänkte för mycket och gav upp för tidigt och därmed inte fullföljde sitt jobb. Man var flera gånger tvungen att köra varje rum flera gånger och jag VET inte om man kunde ställa in en längre tid i varje rum.

Roomban har däremot en hel del fel och konstigheter. Timern är för varje rum helt godtycklig, den klarar inte flera rum på ett tillfredsställande sätt, den hittar inte alltid laddaren och den låter alldeles för mycket etc. Men det är en arbetsmaskin: när den är igång så är den befriande effektiv.


Plus för LGn

Klart tystare, kan ha i samma rum
Laddar mycket snabbare
Hittar snyggt tillbaka till laddaren varje gång, min kan vara lite förvirrad där och leta och leta
Tycks mindre envis med sladdar och vecklar på sätt inte in sig (och stannar, som Roomban) på samma sätt
Följer mer väggen ibland javisst, precis som Roomba
Mycket konsekvent i hur lång tid ett rum av viss storlek tar.
Sammantaget kanske LGn är lite bättre på att dammsuga upp skit, men bara med liten fördel i så fall - alltså, jag är inte säker på detta
Roligare i ljuden, lite R2D2 någon gång och så, en röst
Lysdioder i roliga mönster
Gillar verkligen lådan med dammet som är så lätt att byta
Två kvastar, Roomban en
Verkar klara flera rum på ett bättre sätt, fast jag satte den inte riktigt på test här
Ett stolsben längs en vägg kör den väldigt snyggt ut och in igen för. Roomban: inte så säker

Minus för LGn

Den står och tänker mycket medan Roomban verkligen använder sin tid på att köra och dammsuga hela tiden
Lite väl snabb med att avsluta rum (t ex fast den precis kört i ny skit). Jag fick köra ett rum tre gånger! Roomban blir färdig innan den slutar. Ofta. :-)
Missade ett litet avsnitt helt under sängen, missade dammen intill bokhyllans kortsida fast den var där. Gör Roomban så? Vet inte helt.
Lite mindre envis, och ger upp kanske lite för tidigt om en matta är lite hög etc. Eller inför sladdar. Oftast till nackdel det där.
Mindre batteritid? Ger upp mitt i när den kört några gånger. Dock ingen stor skillnad.
Varnade den verkligen för att damluckan var full?
Spottade ut skiten jag gav den och flydde därifrån :-)
Fastnade en gång helt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar