tisdag 28 juni 2016

Yosemite Elcykel City Sport 28"

Först ska jag säga att jag verkligen älskar den här cykeln. Det framkommer senare i texten varför. Den bara glider iväg. Nu nackdelarna först; det finns två större nackdelar:

Den har relativt dålig räckvidd/batterilivslängd. Det är nog sällan som den verkligen klarar minimum i specen: 25 km. Första pinnen försvinner efter ca 5 km. Och nästföljande går ännu snabbare. Det går dock långsammare sen och testar man dioderna på själva batteriet, så har man ganska länge två eller tre. Så det är egentligen lite bättre än vad det först verkar.

En bugg gör att elmotorn ibland inte går igång när man trampat intensivt ett tag. Händer särskilt ofta på svag sluttning uppåt och ibland i start. Man måste då sluta trampa någon sekund innan motorn "fattar". Jag är hela tiden medveten om detta taktiserande, även om problemet i praktiken inte uppkommer jätteofta.

Cykeln är tung, 23 kg, att jämföra med många vanliga moderna cyklar idag. Min Trek S720 väger t ex 14.5 kg. Dessa extra 8-9 kg känns i uppförsbackar om motorn inte är på och känns när man ska bära i trappor.

De borde kostat på sju växlar på citycykeln. Om man använder motor så kanske man nästan ändå bara kör i trean (utom vid trafikljus?), men den skulle vara mycket mer kompetent utan motor med sju växlar. Den borde vara förberedd på att motorn kan ta slut på längre cykelfärder. Onödigt på en åttatusenkronors-cykel.

De goda nyheterna är dock att Biltema erbjuder att byta ut nuvarande växel mot sju växlar för en kostnad på cirka 2500 kr, vilken får anses ok.

Att ladda batteriet tar viss tid, 4-6 timmar. Man kan inte bara åka nånstans 20 km bort, ladda batteriet i två timmar medan man gör något annat och sedan åka hem. Det funkar tyvärr inte så.

Extrabatteri låter som en strålande idé, att ta med i ryggsäcken. Förutom att de är verkligen tunga, så är de dock nästan lika dyra som en halv ny cykel. Däremot så är extraladdare affordable, att ha en på jobbet och en hemma t ex. Eller en i sommarstugan.

Precis när man trampat med motor och bara glider eller om man trampar snabbare än vad motorn klarar (t ex i nedförsbacke) så verkar motorn ta emot lite. Mitt intryck är att detta motstånd försvinner efter ett tag om motorn inte varit igång. Detta är hur som helst en ganska marginell effekt.

Om jag cyklar utan motor, så är cykeln helt klart vettigt kompetent som helt vanlig cykel också.

I medvind eller nedförsbacke så är motorn helt meningslös. Vad vardagscyklister ofta upptäckt är att även svag uppförsbacke och svag motvind påverkar cykling enormt. Det är framför allt DETTA som en elcykel löser. Det är alltid nedförsbacke, alltid medvind. Cykling blir förutsägbart tidsmässigt och alla sträckor tar lika mycket tid. Alltid.

Jag vill påstå att det som tidigare kännts som om det var på ett visst avstånd känns som hälften eller två tredjedelar med elcykel. Jag känner mig som om jag bor mycket närmare centrum. Trött eller sliten eller bara bekväm? All transport blir som att promenera i ansträngning. Bara att göra.

Cykel är snygg menar jag. Det är ovanligt och modernt med batteriet integrerat i ramen. Det gör att den inte så uppenbart syns att det är något särskilt med cykeln. Det ser mest ut som en kraftfull ram. Men vet man vad man ska kolla, så ser man förstås ganska snabbt eletroniken.

En stor fördel är det fortfarande är en cykel. Den uppfattas så av omgivningen, det lyder under samma trafikregler, kan parkeras på samma ställen etc. Och motorn är så tyst så den ofta inte hörs alls. När den hörs, så hörs den som ett lågmält ganska behagligt ljud.

[7999 kr]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar