torsdag 5 juli 2012

Recension Sony SmartWatch MN2


Jag köpte den nyss. Mitt första intryck: herregud, den laddas med proprietär kabel, inte med micro-USB som Sony Ericssons LiveView. Man kan alltså inte räkna med att hitta laddare överallt som med LiveView utan man måste ha med sig specialkabeln som extragrej överallt när batteriet riskerar tryta (eller på längre resor). [Just nu när jag skriver detta har jag glömt sladden på jobbet, så nu har jag ingen armbandsklocka i kväll.] Så besviken på denna detalj.

Dessutom kan man inte förklara den proprietära sladden med att specialkontakten/-kabeln skulle göra att man kan ladda mycket snabbare; det går ändå bara "lagom" snabbt. Anledningen sägs däremot vara att micro-USB-kontakten från LiveView inte kan kombineras med att SmartWatch nu är "splash-proof". Jag har av misstag duschat med både LiveView och SmartWatch. Den senare överlevde detta, den förra gjorde det inte. Ganska stor skillnad!

SmartWatch är snyggare än jag trodde och kan t o m fästas i ett helt vanligt klockarmband (men sticker då upp ovanligt mycket).

Nu slipper man äntligen trycka på en knapp så fort man ska kolla tiden. En dealbreaker för många, antar jag. Den känner igen att man rör på den och så släcker den inte klockan. Tyvärr verkar inte tredjepartare kunna utforska detta sätt att tända/släcka klockan och därför är alternativen mycket få för den ständiga klockan. Man kan t ex inte få datum.

Vidare, kontaktproblemen från LiveView är borta. Den håller kontakten (bluetooth) mellan mobil och klocka. Inga undantag hittills under två dygns användning.

Den segar tyvärr ner min mobil ibland, liksom LiveView kunde sega ner min mobil ordentligt (Samsung Galaxy S i båda fallen).

Gesterna på SmartView är inte direkt intuitiva. Gå tillbaka gör man t ex genom att svepa med två fingrar på skärmen). Växla mellan app-läge och "widget"-läge (de skulle snarare kallas aliases (för appar), tycker jag nästan) gör man med gest upp och ner av någon anledning. (Och det funkar inte alltid.) Det där får man läsa sig till i bruksanvisningen.

Varje gång som man går in i appläget så är apparna först inte uppritade utan ritas snabbt upp. Småstörigt.

Väderappen, inte minst, är riktigt bra. Facebook-appen visar info på ett onödigt icke-kompakt vis så man måste skrolla en del på posterna. Gmail funkar ok.

Grafiken i meningen upplösning etc är varken bra eller dålig tycker jag. Ungefär som man kunde förvänta men definitivt ingen retina. Låångt därifrån. Skrolla text är lite segt, tar någon tiondel ibland innan den "tar". Även annan skrollning.

En hel del är gjort ganska smakfullt, med en diskret bild i bakgrunden från den som skickat sms etc. Bilderna funkar överhuvudtaget generellt, trots upplösningen.

Man kan inte svara, som man borde kunna göra, åtminstone inte med en Samsung Galaxy S. Klockan reagerar inte synbarligen vid samtal. Klickar man igång den så ser man att den registrerar ett samtal. Man kan inte svara, men man kan tysta ner och man kan avvisa samtalet.

Batteritiden har jag inte fått kläm på ännu. Först tog den slut på en natt från fulladdning, men det kanske var något tillfälligt fel. Nu håller den ganska bra än så länge plötsligt.

Slutsats: SmartView gör för mig intrycket av fuskbygge, liksom LiveView var, men de är nu åtminstone halvvägs - och kanske mer än så - mot en färdig produkt. Och Sony är ensamma med detta klockkoncept för en vettig summa. Jag har inte ångrat mitt köp ännu, men det kanske beror på att jag är så nördig. :-)

1 kommentar: