söndag 1 juli 2012

Bra och dåligt med Sense i jämförelse med ICS

Jag kör en ROM (CM9) med vanilla-Android 4.0.4 på min Samsung Galaxy S och den är väldigt bra. Den är möjligen lite väl enkelt i några fall, t ex vad gäller kamera och musikspelare. På min HTC One X använder jag än så länge originalinstallationen som är Sense 4.0. Den kör på Android 4.0.3. Jag gillar vanilla bättre, vilket blir slutsatsen av denna artikel, men inte på alla sätt. Jag har gjort en jämförelse som jag presenterar här. Frågan som jag ställer mig nedan är vad som är bra och vad som är dåligt med Sense 4.0 i jämförelse med vanilla-ICS.

Minus med Sense

Grönt och blått blandat, t ex i Play Store är det blått med bockar i fyrkanter, även i Youtubes inställningar flashar blått till när man markerar, även i appdrawern där flikar och widgets markeringar är blåa

Jag gillar bockar i fyrkanter mer än Sense' lösning
Inga veckonummer
Ingen veckoöversikt
Kan inte greppa lista bland kontakter - edit: jo det kan man, bara svårare
Ingen helbild när folk ringer
Inte den där snygga, skalade ICS-klockan, finns inte heller två favorit ICS-live wallpapers
Menyn/inställningar tar en extra rad när inställningsdelen av skärmen inte är implementerat i appen (gäller t ex Facebook & Messenger)
Ingen procent kopplad till batteriet
Färggladare inställningsmeny
Småseg
Långklicka för bakgrund: först ett format, sedan när man valt: ett annat mindre format
Galleriet är inte bra
Kan inte bli av med FB-synkningen när det gäller kontakter

Plus med Sense

Man kan ringa från bokstäver
Snyggt koppla-upp-USB-val
Kameran: tidsutlösare, varaktighet för granskning, ISO 100, 200, 400 och 800, vitbalans: glödlampa, Lysrör, dagsljus, molnigt, ansiktigenkänning, leendeigenkänning, widescreen 16:9, geo-tagga bilder, videostabilisering, stereoinspelning, kamerateman, HDR, panorama, witheboardtavla, närbild, svag belysning, teman (typ sepia, förvrängning)
Fina sms-ljud och ringsignaler
Funktioner: sänk ringvolymen när jag flyttar telefonen, fickläge, vänd för högtalare
USB-delning windows/Mac, NFC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar